Pojawienie się na świecie nowego członka rodziny to nie tylko wielka radość, ale także odpowiedzialność za jego rozwój. Zdecydowana większość rodziców zdaje sobie sprawę z tego, iż najlepszym sposobem na prawidłowy rozwój dziecka jest jego stymulacja – i to już od pierwszych tygodni życia. Dlatego też w początkowym etapie rozwoju malucha wzbogacają swoją wiedzę na ten temat, kupują zabawki, śpiewają i mówią do pociechy. Jednak wraz z upływem czasu coraz większą rolę zaczynają odgrywać zabawki, które przejmują ciężar stymulacji rozwoju. Czy słusznie?

Nie ulega wątpliwości, iż dziecko uczy się przez zabawę, która jest najlepszą stymulacją jego rozwoju. Dzięki zabawie dziecko uczy się nowych rzeczy, wzbogaca swoje schematy myślowe oraz rozwija kreatywność i wyobraźnię. A cały proces odbywa się w przyjemny i niemal niezauważalny dla malucha sposób.

Jednak mówiąc o prawidłowym funkcjonowaniu dziecka należy podkreślić, iż dobra i właściwa stymulacja rozwoju powinna odbywać się dzięki ciekawym, rozwijającym i edukacyjnym zabawkom, które pomogą opanowywać kolejne umiejętności. Tymczasem wielu opiekunów popełnia podstawowy błąd w postaci tak zwanego przebodźcowania. Niektórym rodzicom wydaje się, iż wielokolorowe, świecące i niezwykle barwne zabawki to recepta na sukces. A tymczasem wcale nie musi tak być, gdyż dziecko bombardowane nadmiarem bodźców może być zmęczone i rozdrażnione, a to prowadzi do zamknięcia się na nowe doznania. Innym błędem często popełnianym przez rodziców jest niedostosowanie stymulacji do wieku dziecka. W tym przypadku ważne są zadania (także pod postacią zabawy) dostosowane do możliwości małego człowieka – nie mogą być one ani zbyt łatwe, ani zbyt trudne. Stymulacja rozwoju powinna bazować na dotychczasowych umiejętnościach, wzbogacać doświadczenia i umożliwiać dalsze działania.

Warte podkreślenia jest to, iż żadna zabawka (nawet ta najbardziej edukacyjna) nie zastąpi rodzica. To rodzic organizuje dziecku czas, stawia przed nim określone zadania i wymaga właściwego zachowania. To właśnie podczas obserwacji opiekunów i uczestniczenia w różnych sytuacjach dziecko nabywa cennego doświadczenia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here